SEO Nedir ? SEO ile İşimi Nasıl Geliştirebilirim?

SEO Nedir?

Arama Motoru Optimizasyonu (Search Engine Optimization), Web sitelerinin arama motorlarında daha iyi performans göstermesi için yapılan çalışmaların tümüne verilen isimdir.

SEO, Arama Motoru Optimizasyonu’nun İngilizce karşılığı olan Search Engine Optimization (SEO) kelimelerinin kısaltılmış adıdır.

Web sitenizin arama motoru sonuç sayfasında (SERP) daha iyi sıralamalar elde etmesi için sürekli geliştirmeler yapma sürecidir. SEO yardımıyla web sitenizin performansını artırabilir daha fazla ziyaretçiye ulaşabilirsiniz.

SEO Açılımı Nedir?

SEO’nun açılımı: Search Engine Optimization. İngilizce kelimelerin kısaltılması olan SEO’nun Türkçe karşılığı ise Arama Motoru Optimizasyonu’dur. SEO’nun kısa ve net olarak tanımını yapmak gerekirse, web sitelerinin Google arama motorunda yükselmesi, doğal olarak trafik artışı sağlaması için yapılan çalışmalardır.

SEO Ne Demek?

SEO, internet sitenizin trafiğini artırmak için kullanabileceğiniz çeşitli teknikler ve stratejiler içerir. Arama motorlarından gelen trafik, organik olarak da bilinmektedir. Ziyaretçiler, sunduğunuz şeyleri etken olarak aramakta ve daha sık dönüşüm yapma eğilimindedir.

Rakiplerinizden üstün olmak sıkıntılı bir iş olabilir fakat arama motoru optimizasyonunun başladığı yer aslen tam olarak da burasıdır. Google ve diğer arama motorlarının içeriğinizi okuması ve anlaması (web sitesini optimize etmek) için savaşım ederseniz, arama sonuç sayfalarında daha üst konumlarda yer alabilirsiniz. Web sitenizi öne çıkması için, iyi mi optimize edileceğini öğrenmek için önce arama motorlarının iyi mi çalışmış olduğunı bilmeniz gerekmektedir. Ben bu olayı hep bir oyuna benzetmişimdir. Bu oyunun kuralları var ve bu kuralları Google belirliyor. Bizler yani internet sayfası sahipleri bu kuralları bilir ve oyunu kurallarına göre oynarsak başarısız olma ihtimalimiz çok düşük olur. Şimdi oyunu kurallarına nazaran oynamaya hazır mısınız?

Arama Motorları iyi mi Çalışır?

SERP’deki neticeleri belirleyen bir çok unsur var, ancak en önemlileri arasında alaka düzeyi, yetki ve kişiselleştirme bulunuyor. Bu sinyalleri anlamanız ve sitenizi bunlara göre optimize etmeniz web sitenize yarar sağlayacaktır. Google ve öteki arama motorları kullanıcılarına yalnızca en alakalı ve yetkin sonuçları sunmak istediği için bu faktörleri dikkate almak şart. Google kaliteli bir arama motorudur. Bugünlere, kullanıcılarına kaliteli bir tecrübe yaşattığı için gelmiştir. Bu kaliteli deneyimi hangi web sitesiyle yaşatırsa o internet sayfasını her süre için ödüllendirir. Doğrusu hepimiz Google’a kaliteli bir edinim yaşatma konusunda yardımcı olursak bunun ödülü kısa sürede alırız. Bu nedir? Kaliteli içerik üretmek, web sitemizi kurallara gore optimize etmek, arama motorları için değil ziyaretçiler için çalışmak. Ek olarak, bazı durumlarda kişiselleştirme de nihai sonuca tesir edebilmektedir. Kişiselleştirme için örnek vermek gerekecekse: konum bilgisi, kullanıcının arama geçmişi, kullanmış olduğu cihaz veya sosyal bağlantılar olabilir.

Arama motorları özellikle de Google, her yıl algoritmala değişiklikleri gerçekleştirmektedir. Fakatç araştırma icra eden ziyaretçilerine daha alakalı sonuçlar sağlayabilmektir. Yukarıda da bahsetmiştim: Daha kaliteli bir deneyim yaşatmak için her türlü iyileştirmeyi ve değişikliği yaparlar. Bazı değişimler büyüktür ve çok sayıda siteyi etkilemektedir. Bazıları ise küçüktür ve sonuç sayfasında yer alan konumlarınızda herhangi bir değişikliği hemen hemen anlayamazsınız.

Geçen yıl birkaç önemli Google güncelleştirmesi yapıldı. Bu güncellemelere MOZ ve benzeri web sitelerinden ulaşabilirsiniz. En kısa süre de algoritmalarla alakalı detaylı bir içerik paylaşacağım. Unutmamamız ihtiyaç duyulan bir şey var: arama motorları her vakit aradığınız bilgilere en uygun bağlantıları vermek için çalışırlar.

Anahtar Kelimeler SEO İçin niçin Önemlidir?

Anahtar kelimeler, SEO stratejiniz için olmazsa olmazdır. Bundan dolayı, analitik bir yaklaşım kullanmalısınız. Öncelikle, potansiyel ziyaretçinizi düşünün. Ne tür bir arama yapıyor, ne istiyor? Sayfanızı yüzlerce farklı terim için optimize edemezsiniz. İşte bu yüzden çok spesifik sorguları tercih etmeli ve neyi optimize ettiğimize karar vermemiz gerekmektedir. Akılda tutulması ihtiyaç duyulan 3 önemli şey var: sıklık, rekabet ve ilgi.
Anahtar kelime araştırma süreci, AKH, (Anahtar Kelime Hacimi), frekans (kullanıcıların bir şeyler aradığı sıklık) ile rekabet arasındaki ilişkidir (piyasanın ne kadar rekabetçi olduğu). AKH, anahtar kelimeler arasında en büyük potansiyelin hangisinde olduğunu ve sitenize daha çok hedefli trafik çekmek için hangisinin daha çok katkı sağlayacağını bulmak konusunda destek sunar.

AKH araştırması yaparken yaparken çoğumuz hedefleyeceği anahtar kelimeyi aramaz. Amaç hazırlamış olduğumuz içerikleri tanımlayan önemli anahtar kelimelere yer vermektir. Bu bizlere arama motorlarında daha görünür kılacak, hedeflenen anahtar kelimemize daha çok katkı sağlayacaktır.

Anahtar kelime araştırması SEO sürecinin en önemli bölümlerinden biridir. Her şey dönüşümler yada gelen trafikle ne yapmak istediğinizle ilgilidir. Daha çok trafik mi yoksa daha çok dönüşüm getirecek trafik mi? Dönüşüm optimizasyonu çok daha farklı bir mevzudur. Bunu ilerleyen zamanlar da ele alacağım ve bununla alakalı bir içerik yayınlayacağım.

İç Optimizasyon Nedir?

Adından da anlaşılacağı şeklinde, iç optimizasyon, internet sayfasında meydana getirilen değişimlerle ilgili olan optimizasyon türüdür. İçeriğinizin kullanıcılara iyi mi gösterildiğini bilmek önemlidir. SERP’de bir başlık, bir açıklama ve bir web sitesi URL’si vardır ve web sitenizi optimize etmeye başladığınızda bunlar ilk iyileştirmeniz gereken alanlardır.
Web sitenizdeki her sayfa için benzersiz, açıklayıcı bir başlık ve açıklama girmelisiniz. Ayrıca net ve sezgisel bir URL yapısına haiz olduğunuzdan kararlı olmalısınız.

Her yönü ele alamayacağım ancak aşağıda bazı yüksek öncelik faktörleri sıralama ihtiyacı duydum:

  • Web sitenizin bulunduğu sektörle alakalı taze, mükemmel içerikler sağlamalısınız.
  • Her sayfa için benzersiz başlık ve açıklama etiketi kullanmalısınız.
  • Hedeflenen çapa metni ile iç bağlantı kurabilirsiniz fakat burada aşırıya kaçmayınız.
  • Başlık etiketlerini (H1-H6) uygun şekilde kullandığınızdan kararlı olunuz.
  • Görsel optimizasyonu, görsel URL kullanımı ve ALT etiket kullanımlarına özen gösteriniz.
  • Mobil dostu bir web sitenizin olup olmadığına kesin olunuz.
  • Web sitenizin hızlı açılmasına odaklanmalısınız.

Bazı tasarım, teknik ve kalite ipuçlarını da denetim edebilirsiniz. Tüm bunlar sıralamanızı iyileştirmenize ve çok daha fazlasına yardımcı olabilir.

SEO Performansımı nasıl Ölçebilirim?

Sitenizin SEO açısından iyi mi bir performans gösterdiğini öğrenmek için Google Analytics’ten çekebileceğiniz bir çok farklı veri bulunmaktadır. SEO çalışmalarınızın performansını ölçtüğünüzde, doğru yönde gidip gideceğinizi anlamanıza yardımcı olabilecek metrikler aşağıdaki gibidir:

Kanal Gruplaması – Organik trafiğiniz ücretli arama, yönlendirme trafiği, toplumsal medya veya e-posta pazarlaması şeklinde öteki kanallarla karşılaştırıldığında nasıl bir performans sergiliyor?
Averaj Konum – SERP’de belirli bir sorguya karşılık web sitenizin ortalama sıralaması nedir?
Tıklama Oranı – Web siteniz SERP’de belirli bir sorguda almış olduğu izlenme ve ilgili sorgunun almış olduğu TO’su (tıklama sayısının toplam gösterim sayısına bölünmesi) nedir?
Dönüşümler – öteki kanallara kıyasla kaç tane dönüşüm var? Dönüşüm oranı nedir?
Davranış – Organik ziyaretçilerin derhal çıkma oranı nedir? Ziyaret başına sayfa gezine oranı ve sitede ortalama bulunma süresi nedir?

SEO ile İşimi iyi mi Geliştirebilirim?

Arama Motoru Pazarlamacılığı (SEM), yatırım getirisi (ROI) açısından optimizasyona değer yüksek performanslı anahtar kelimeleri bulmanıza yardımcı olabilir. Organik trafiğinizin artış göstermesini beklemek yerine, bir AdWords kampanyası başlatabilir ve bu sayede kullanmış olduğunuz anahtar kelimeler içinde büyük potansiyele haiz kelimeleri tespit edebilirsiniz. Adwords sayesin de dönüşüm getiren kelimeleri de tespit edip bu kelimelere odaklanabilirsiniz. Zaman kaybetmeden hem trafiğinizi bununla birlikte organik trafik vesilesiyle gelen ziyaretçiler üzerinden gelirinizi artırabilirsiniz. Ancak, hedeflediğiniz anahtar sözcüklerini bulup SEO çalışmalarına başlayıp mutlaka bu kelimeler de Adwords bütçesini kısmayınız ve bu kelimeleri hedeflemeyi bırakmayınız. Bu iki kanalı beraber kullanmak çok daha iyi olacaktır. İyi SEO, kalite puanını artırır ve AdWords kampanyalarına yardımcı olur. Bu durum, tıklama başına ve kampanyanın genel maliyetlerini düşürecek bununla beraber da başarı şansınızı artıracaktır.

4 Responses
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Makale İçeriği
Alperen Esmer
Alperen Esmer
Selamlar, ben Alperen Esmer. Yazılım ve dijital pazarlama alanlarında 9 yıldır kendimi geliştiriyorum. Burada, SEO’daki 6 yıllık deneyimimi ve Wordpress yoğunlukta olmak üzere yazılımdaki deneyimlerimi sizlere aktarmayı ve bilgi aldığım kaynakları sizlerle paylaşmayı hedefliyorum.
Hemen İletişime Geç

Dijital Pazarlama konularında uzman destek almak için hemen aşağıdaki formu doldurup benimle iletişime geçin!

En Yeni Makaleler
White Hat - Black Hat SEO
SEO
Alperen Esmer
Beyaz Şapka SEO (White Hat SEO) 2023 Rehber

Beyaz şapka SEO nedir? Beyaz şapka SEO, Google’ın yönergeleri dahilinde olan SEO stratejilerinin, tekniklerinin ve taktiklerinin kullanılması anlamına gelir ve odak noktası kullanıcıdır. Beyaz şapka

Daha Fazla »
Genel
Alperen Esmer
H1 Etiketleri Sıralama için Gerekli mi?

Arama pazarlamasının önceki günlerinde, SEO’lar çoğu kez aynı iki en iyi uygulamayı beynimize implante edilen birçok kez tekrarladılar: Sayfanızın başlığını H1 etiketlerine sarın Sayfa başına

Daha Fazla »